Sauna parowa

Sauna – jaki rodzaj warto wybrać

Chyba każdy z nas marzy o chwili relaksu po ciężkim dniu w pracy, szkole, czy też zaznaniu odpoczynku i przełamaniu nudnej codziennej rutyny. Nie da się ukryć, iż w takich przypadkach najlepszym rozwiązaniem może okazać się skorzystanie z uwzględniającej nasze potrzeby sauny. Jednak, jaki rodzaj sauny będzie dobrym wyborem? Jakie korzyści płyną z regularnego uczęszczania do sauny? Oto kilka przydatnych informacji, które ułatwią podjęcie decyzji!

Sauna parowa — kto powinien z niej korzystać?

Sauna parowa cechuje się dużą wilgotnością powietrza oraz temperaturą wynoszącą 45-55 stopni Celsjusza. Tego typu sauna odwiedzana przez nas co najmniej dwa razy w tygodniu może przynieść mnóstwo korzyści prozdrowotnych. Wówczas poprawi ona kondycję skóry, pozytywnie wpłynie na odporność, a także oczyści nasze drogi oddechowe. Jednakże z uwagi na swoją specyfikę nie będzie ona odpowiednia dla każdego. Wchodząc do sauny parowej przeważnie, będziemy zmuszeni do zdjęcia wszystkich ubrań (w tym bielizny) oraz biżuterii, gdyż wysoka temperatura mogłaby spowodować nagrzewanie się metalowych elementów, co z kolei przełożyłoby się na powstawanie oparzeń. Ponadto niewskazanie jest korzystanie z sauny w ręczniku, ponieważ przez wilgoć w pomieszczeniu stałby się mokry i wprawiał nas w dyskomfort.

Dlaczego warto wybrać saunę suchą?

Sauna sucha to pomieszczenie, po którego zobaczeniu większości z nas przyjdzie na myśl cisza, spokój i relaks. Dzieje się tak, gdyż niemalże całe wnętrze pokryte jest drewnem, które świetnie zatrzymują powstała wewnątrz temperaturę. Jak się jednak okazuje przytulny klimat, wcale nie jest największą zaletą korzystania z sauny suchej. Temperatura w saunie fińskie sięga nawet 110 stopni Celsjusza, dzięki czemu dobrze wpływa na układ odpornościowy, poprawia wygląd skóry, oczyszcza pory, pomaga nam pozbyć się zmęczenia oraz stresu. 

Sauna mokra — czym się charakteryzuje?

Często spotykamy się z naprzemiennym używaniem określeń sauna mokra i sauna parowa. Jednakże są to dwie różne metody. Wchodząc do sauny mokrej początkowo, będziemy przybywać w temperaturze 50 stopni Celsjusza i wilgotności na poziomie co najmniej 20%. Temperatura z czasem zostanie zwiększona, aż do 90 stopni. Piętnastominutowa kąpiel w saunie mokrej jest w stanie skutecznie oczyścić nasz organizm z różnych toksyn. Oprócz tego podobnie jak sauna parowa — korzystnie wpływa na drogi oddechowe, stan skóry bądź odporność.

Innowacyjne sauny na podczerwień

Sauna na podczerwień, nazywana także sauną infrared to bez dwóch zdań jedno z najbardziej innowacyjnych rozwiązań, które z biegiem czasu znacząco zyskuje na popularności. Tego typu sauny wyposażone są w specjalne kwarcowy promiennik, umożliwiający emisję podczerwieni. Temperatura wewnątrz pomieszania wynosi zaledwie 60 stopni, przez co w porównaniu do pozostałych opcji jest ona uważna za saunę niskotemperaturową. Regularnie uczęszczając na saunę infrared zauważymy znaczne zmniejszenie bólów mięśni oraz napięcia mięśniowego.

Czy sauna przyspiesza odchudzanie?

Choć podczas pobytu w saunie nie spalamy wielu kalorii, ponieważ nie jesteśmy nad wyraz aktywni fizycznie, nagłe zmiany temperatur mogą przyspieszać metabolizm, dzięki czemu również szybciej zauważymy efekty odchudzania. Należy jednak pamiętać, że sama w sobie sauna nie zastąpi treningu fizycznego i dobrze zbilansowane diety. Korzystając z różnego rodzaju saun, możemy stricte wspomóc oraz nieco przyspieszyć efekty ujemnego bilansu kalorycznego, aktywności i sumiennie prowadzonej diety. Oprócz tego nie każdy powinien stosować owe kąpiele. Osoby chorujące na serce lub miewające problemy z układem krążenia przed udaniem się do sauny muszą skonsultować swoją decyzję ze specjalistą.

Autor artykułu
Publikacja powstała dzięki współpracy z hotelem Bristol w Busku Zdrój – luksusowym hotelem ze strefą SPA i Medical Center.